• ساعت : ۱۴:۲۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ 
فرسودگی شغلی علاوه بر بروز اثرات نامطلوب جسمی، عوارض روانی متعددی را به همراه دارد

farsude.jpg

به گفته مسؤول آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، فرسودگی شغلی از خطرات شغلی است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. و این معضل علاوه بر بروز اثرات نامطلوب جسمی، عوارض روانی متعددی را به همراه داشته است. 
صفیه احمدی زاده گفت با وجود اینکه فرسودگی شغلی به‌عنوان اختلال روانی شناخته نمی‌شود، به این  معنی نیست که نباید آن را جدی گرفت. بلکه  می توان آن را از رایج‌ترین نشانه‌های فرسودگی برشمرد. و فرسودگی شغلی در اصل نابودی انگیزه و مشوق،به خصوص زمانی که فداکاری شخص برای یک علت یا رابطه نمی تواند منجر به نتیجه مطلوب شود می توان تعریف کرد. و این مسئله بعضی از علائم مشابه مشکلات سلامت روان، از جمله افسردگی را به دنبال دارد. وی ادامه داد افراد دارای افسردگی، احساسات و افکاری منفی نه‌تنها درباره شغل‌خود، بلکه پیرامون همه جنبه‌های زندگی را تجربه می‌کنند.
این مسؤول به علائم افسردگی مانند: از دست دادن علاقه، احساس ناامیدی، علائم مشکلات ادراکی و فیزیکی و همچنین فکر کردن به خودکشی اشاره کرد و گفت: افرادی که فرسودگی ناشی از شغل را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض ریسک افسردگی قرار دارند.
 وی عنوان کرد: فرسودگی شغلی واکنشی به فشار شغلی طولانی‌مدت یا مزمن است و با سه بُعد اصلی توصیف می‌شود مانند:خستگی شدید، منفی‌بافی و احساس افت در توانایی شغلی. به بیان ساده‌تر، اگر فرد حس خستگی شدید دارد، و از شغل خود متنفر شده است و یا احساس کاهش توانایی در کار می کنند، نشانه‌هایی از فرسودگی شغلی را بروز می‌دهند. 
  عوارض فرسودگی شغلی
این  مسؤول به عوارض فرسودگی شغلی اشاره کرد و گفت: افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، شغل خود را به صورت فزاینده‌ای استرس‌زا و طاقت‌فرسا می‌بینند. و آنان ‌ ممکن است نسبت به شرایط کاری خود و افرادی که با آنان کار می‌کنند بدبین شوند. و یا احتمال دارد از نظر احساسی از کار خود فاصله گرفته و نسبت به آن بی حس و بی‌انگیزه شوند.
راهکار های مقابله با خستگی  شغلی
احمدی زاده راهکاریی در مقابله با خستگی شغلی از جمله: دوست شدن با همکاران، شرکت کردن در مکالمه ها و بحث ها، تلاش جهت سرگرم کردن در کار خود. استفاده از لوازم التحریر رنگارنگ با تقویم فانتزی، استفاده از گل و قاب عکس بر روی میز، پرهیز از رنگ خاکستری و یا قهوه ای برای محل کار خود اشاره کرد. وگفت این دسته  از افراد می توانند فضای میز خود را تغییر دهند. زیرا محیط کار می تواند بر روی روحیه فرد تاثیر بگذارد. بنابراین استفاده از رنگ های آبی، سبز، زرد و قرمز تمرکز، بهره وری و روحیه فرد را افزایش می¬دهد و زمان های افت انرژی کمی وی را سرحال می¬کند
 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

6.1.8.0
V6.1.8.0