• ساعت : ۱۴:۲۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ 
توصیه كارشناس مركز بهداشت شهرستان قزوین: در صورت بروز شرایط ناسالم هوا،خودمراقبتی را جدی تر بگیریم

shahbaz.jpg

کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با تاکید بر اینکه در صورت اعلام شرایط آلودگی هوا انتظار می رود اقدامات خود مراقبتی در روزهای آلودگی هوا را جدی تر بگیریم گفت :به وجود هر ماده ای در هوا می تواند برای انسان یا محیط مضر باشد. و این ماده  می تواند هوا را آلوده کند و باعث بیماری شود.
به گفته اعظم شهباز خانیا، در صورت تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و سایر آلاینده ها وارد ریه ها شده و موجب التهاب می شود. این امر منجر به بروز بیماری های تنفسی مانند: برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس سینه، سرفه و مشکلات تنفس می شود.
این کارشناس اذعان کرد: تغذیه میتواند در کاهش آسیب ناشی از آلاینده ها موثر باشد که ازجمله: میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد استفاده کنند. و مصرف شامل: هویج، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز، انبه توصیه می‌شود. که این میوه ‌ها و سبزی‌ها دارای بتاکاروتن بالا هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از آلاینده ها کاهش یابد.
وی تصریح کرد: میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مانند: پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت‌فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای و پیاز را در روزهای آلودگی بیشتر مصرف شود. و مصرف جوانه ها و آجیل‌ها در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار داده شود. وی ادامه داد که انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخمه آفتابگردان حاوی ویتامینE  بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.
شهبازخانیا، با اشاره به این توصیه ها افزود: ماهی، گردو و خرفه بیشتر مصرف بیشتر شود زیرا این موادغذایی امگا3  می‌تواند در حفظ سلامت ریه ها مؤثر باشد. و همچنین از مصرف سبزیجات از خانواده کلم غافل نشوند زیرا کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ ماده‌ای دارند که می‌تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند. 
این کارشناس یادآورشد که یافته‌ های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این نوع سبزیجات در اثرات منفی گرد و غبارهای استنشاق شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. وی اضافه کرد که مایعات بنوشند پس از نوشیدن کافی مایعات به خصوص آب غافل نشوند.

نکات مهم در زمان آلودگی هوا به دانش آموزان
این کارشناس با اذعان به اینکه در زنگ ورزش، فعالیت بدنی و حضور در فضای باز برای دانش آموزان مضر است گفت: دانش آموزان زمانی که به علت آلودگی هوا مدارس تعطیل اعلام می شود، از بازی و گردش در فضای باز خودداری کنند. و یا درصورت مجبور به حضور در فضای باز هستند ضمن استفاده از ماسک، زمان فعالیت را کاهش دهند و ماسک خود را مرتب عوض کنند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

6.1.8.0
V6.1.8.0